Tuesday, January 25, 2011

ترانه زیبای "خداحافظ" تقدیم به تمام سوته‌دلانی که درپی آرامش هستند

از بعد از اعدام های اخیرزندانیان سیاسی، در زندان‌های رژیم ستمگر جمهوری اسلامی ازجمله صارمی، خضری، حاج‌آقایی، لطیفی، کاظمی و ...  از یکسو و مرگ ناگهانی علیرضا پهلوی و سالروز تولد ندا‌آقا‌سلطان از سوی دیگر، چنان آشفته وغمگین بودم که براستی دستم به هیچ‌کاری نمی‌رفت ومثل مرغ سرکنده، زندگی‌ام عجیب تلخ شده بود. بگونه‌ای بودم که اطرافیان نیز کم کم از رفتار و اخلاقم کلافه بودند، تا اینکه بالاخره دیشب به ترانه زیبای "خداحافظ" احسان خواجه امیری در میان سی‌دی هایم برخوردم، که با یکبار شنیدنش و با جاری شدن اشک از چشمانم، حالت خاصی درم بوجود آمد، اما احساس کردم نیازمند شنیدن چند‌باره‌اش هستم. صدای زیبای احسان که با این ترانه بگونه‌ای شگفت‌آور به‌دلم چنگ می‌زد، بالاخره توانست آرامش را به وجودم برگرداند. در نهایت به این باور رسیدم که با توجه به خبر‌های بد ماه‌های اخیر، به یقین خیلی کسان دیگر در گوشه و کنار این دنیا هستند که با شنیدن این ترانه شاید تا حدی غم و غصه‌هایشان از جان بدر رود! گشتم و آنرا به شکلی که می‌بینید، در یوتیوپ یافتم و آنرا که تصویری مناسب حال و روز این روزگار به‌همراهش است را، در اینجا تقدیم می‌کنم به تمام سوته‌دلان وسوگواران ایرانی. باشد که با شنیدن آن، آرامشی - هر چند موقت - یابند 


 سلام ای غروب غریبانه دل
سلام ای طلوع سحرگاه رفتن
سلام ای غم لحظه های جدایی
خداحافظ ای شعر شبهای روشن

خداحافظ ای شعر شبهای روشن
خداحافظ ای قصه عاشقانه
خداحافظ ای آبی روشن عشق
خداحافظ ای عطر شعر شبانه

خداحافظ ای همنشین همیشه
خداحافظ ای داغ بر دل نشسته
تو تنها نمی مانی ای مانده بی من
تو را می سپارم به دلهای خسته

تو را می سپارم به مینای مهتاب
تو را می سپارم به دامان دریا
اگر شب نشینم اگر شب شکسته
تو را می سپارم به رویای فردا

به شب می سپارم تو را تا نسوزد
به دل می سپارم تو را تا نمیرد
اگر چشم واژه از غم نخشکد
اگر روزگار این صدا را نگیرد

خداحافظ ای برگ و بار دل من
خداحافظ ای سایه سار همیشه
اگر سبز رفتی اگر زرد ماندم
خداحافظ ای نوبهار همیشه


شاعر و آهنگساز این اثر، فضل الله توکل است و تنظیم توسط بهنام خدا‌رحمی انجام شده است
آدرس ترانه "خدا‌حافظ" با صدای احسان خواجه‌امیری، در یوتیوب